VOMinfo 02/20: De zoete smaak van een artistieke trilogie

Geen egotripperij, geen dialoog, maar een trialoog ligt aan de basis van het beeld Happy People. Auteur Luc De Prest, ex-drummer van Red Zebra, en beeldend metal-art-worker bezit de kennis en kracht van kleur van jongs af. HaTwee voorzag de pigmenten en laat op het vlak van het poederlakken zelfs de kunst niet ongemoeid. “Klant, uitvoerder en distributeur moeten op één lijn zitten”, zegt Hans Hooyberg gevat.

Al smedend, lassend, vormend en vervormend recycleert en transformeert Luc De Prest met staal - vaak schroot als grondstof – een boeiend universum. Wat ooit een functionele koperen klep was heet in zijn handen Moonfish. De wereld van de verbeelding is rijk aan spankracht en vol van magie. Draad wordt Wireless, een knipoog naar de grafische schilderijen van de Amerikaanse kunstenaar Brice Marden. Een kluwen van lijnen weerklinkt als een metafoor voor communicatie, associatief verbonden met oneindig veel betekenissen.

Metamorfoseren

Zaakvoerder Hans Hooyberg van HaTwee: “Een paar jaar geleden zag ik Happy People Villa Mimosa opfleuren in het zuiders en zonnige Rochefort-du-Gard (Avignon). Eigenaar Luc Huys is verzot op verzinkt staal. Voor de Benelux Trofee 2019 van de campagne ZEKER ZINK overhandigde Luc De Prest een beeld van zijn hand aan de gelukkige winnaars. Tijdens het evenement ontdekte ik dat we elkaar meer te bieden hadden en dat er tussen ons meer lijnen liepen dan we ooit hadden vermoed.” De wereld is soms zo klein ondervindt Hooyberg. Werken als Wireless, The Wall, Brains komen nog sterker tot leven door de deskundig samengestelde poedercoating, aangeleverd door HaTwee uit Lichtervelde. De kleuren rood, wit en zwart metamorfoseren het gewillig plooibare staal.

Afwerking – duurzaamheid - timing

Voor het lakwerk vertrouwt beeldend kunstenaar Luc De Prest zijn staalwerken toe aan De Linde in Gistel, in de jaren ‘60 nog een florissant houtbedrijf. De familieonderneming De Linde is een gevestigde waarde in de markt van oppervlaktebehandeling. Sinds 1992 werd er volop gestraald en gemetalliseerd, later zou daar de techniek van het poedercoaten bijkomen. In 2004 namen Mario Colombie en Erna Ruys het bedrijf 2004 over. Vijftien jaar later staan Gill en Glenn Vierstraete aan het roer van deze beloftevolle onderneming. Gill Vierstraete: “Met veel goesting en een go-for-it mentaliteit optimaliseren wij de processen. Onze klanten ervaren kwaliteit in afwerking, duurzaamheid en timing.”

Kleur beroert mensen

De ondernemingszin die het tweetal van huis meekreeg spat er vanaf. Recent restylede De Linde de huisstijl en koos resoluut voor herkenbaarheid en kleur. De twee jonge zaakvoerders staan met beide voeten op de grond, aarding is immers belangrijk tijdens het poedercoatproces. Kobbenette ’19 met als thema Kleur-Kracht bracht het inzicht dat kleur de mens beroert. Hans Hooyberg: “Glenn en Gill geraakten geïnspireerd door ons betoog om meer kleur, de thema-avond lag aan de basis van het nieuwe logo van De Linde met de toepasselijke bedrijfskleuren.

Waarden

RAL 5011 staalblauw onderschrijft als corporate color visueel de solide waarden van de onderneming: professionalisme, loyaliteit, intelligentie, sympathie, oprechtheid, harmonie, respect, collegialiteit. Internationaal wordt blauw gerelateerd aan metallisatie, de corebusiness van De Linde. De koude achtergrond krijgt een pendant van warm oranje RAL 2004. Zuivere communicatie met zuivere kleuren, staat als tweede voet op de grond. Het jeugdig optimisme van de ondernemers combineert gevoel en verstand. Het logo als symbool voor processen waarbij koel staal, na het stralen en metalliseren levenslang bescherming geniet door het moffelen van de poedercoating in de stralingsoven. Complementaire kleuren en complementaire werken vinden we in de meest uiteenlopende segmenten: van boeien in een offshore klimaat tot koetswerkafwerking in de automobielsector. Zelfs de beeldende kunsten blijven – met Luc De Prest in het achterhoofd - niet onaangeraakt. De ambacht van de smid, maar ook die van de staalconstructeur schittert des te meer door een precieze en beschermende afwerking van metaal. Het nauwkeurig opgebouwd coatingsysteem geeft zowel nieuw als gerecycleerd metaal een longlife experience. De aanstekelijke ondernemingslust van De Linde oogst bijval en levert vooral goedgemutste klanten op.

Wikken en wegen

Opmerkelijk is dat weinig looncoaters verkopers in dienst hebben. De mond-tot-mondreclame maakt of kraakt. Het afgeleverde werk moet onberispelijk en oerdegelijk zijn. Tenminste daar staat onze sector voor.

HaTwee past perfect bij bedrijven die een continue optimalisatie voor ogen hebben. De kunstenaar kiest na aan lang proces van wikken en wegen kleur en afwerking, uitstraling en beleving. Hooyberg kijkt niet werkloos toe, Ha Twee adviseert deskundig en blijft zoeken en experimenteren. De applicateur wil scoren qua look en streeft daarnaast naar rendement. De kunstenaar wil voldoening na het stralen en metalliseren. Hij kijkt toe en constateert de beschermende sterkte van SuperPrim, een multifunctioneel bedachte primer: ontgassingsvriendelijk, Qualisteelcoat gecertificeerd. Gewoon een topcoat.

Zou het toeval zijn dat ik allemaal H’s zie in Happy People van Luc De Prest? Over een Aha-erlebnis gesproken!. De felrood gekleurde staalmannetjes sierden al de dijk in Knokke, nu wachten ze je met hun zwaaiende armen op aan de voormalige Cisterciënzerabdij Ter Doest in Lissewege met zijn monumentale duiventoren en toegangspoort. Oud en nieuw gaan op deze plek hand in hand een verbond aan. Alles gaat voorbij behalve het verleden. Hans Hooyberg: “Wij zijn apetrots op het werk van onze klanten, samenwerken is verbinden en dat levert een prettig gevoel op.”

Artikel geschreven door Hans Hooyberg - Gepubliceerd in editie 02/2020 van VOM info van April 2020.