06/03/2017: HATWEE IN VOM INFO: BPOST & HATWEE

Bpost Hightech!

Vandaag las ik in het Het Laatste Nieuws “Bpost verhuist 200 jobs naar India: Dit zal niet leiden tot extra werkloosheid bij ons!”. Nee hoor, het gaat om IT-ers. In België tegenwoordig een knelpuntberoep. Het is niet de eerste keer dat onze nationale trots Bpost in het nieuws komt. Of hoe een oubollig bedrijf met lange wachtrijen, dreunende stempels en norse postbodes zich kan ontpoppen tot een moderne partner in logistiek. Ze zijn behoorlijk mee met de tijd, of zelfs voor op hun tijd vind ik zelf.

Mijn vader spaarde in de jaren zeventig postzegels. Fraaie afbeeldinkjes van dieren, koningen of brievenbussen met vier gekartelde randjes en met een lijmlaag waaraan je nog moest likken, werden zorgvuldig rijtje per rijtje verzameld in grote boeken. Ik heb als kind menig avonden gekeken hoe de “timbers”, die je uiterst nauwkeurig positioneerde met een pincet met grote afgeronde punten, mijn vaders verzameldrang bevredigde.

De postzegel is natuurlijk meer dan een verzamelobject. Het is de bescheiden bijdrage die je betaalt om een complex mechanisme in gang te steken van brievenbussen tot sorteercentra waarvan de laatste handeling op vandaag door sympathieke mensen in kleine camionnetjes of elektrische fietsen wordt uitgevoerd. Vol vertrouwen stoppen we genormaliseerde zendingen in die vertrouwde rode postbus, netjes voorzien van een uurrooster, bestand tegen alle weersomstandigheden en duurzaam in elk milieu.

Het gemoderniseerde Bpost heeft goed nagedacht over de nieuwe postbus. Eens de brief erin zit, mag enkel de postbeambte die er weer kunnen uithalen, niemand anders. De bus moet ook zogenaamd “hufterproof” zijn of bestand tegen vandalisme en graffiti. De bus is goed herkenbaar met het tweekleurenlogo van Bpost. Elke bus etaleert zijn eigen lichtingsmomenten en plaatsnaam. Ik zag dat zelfs Sinterklaas tijdens de afgelopen november en decembermaand beroep deed op Bpost. Postbussen met mijter en baard pronkten als referentie voor stiptheid en leverbetrouwbaarheid. Je gaat toch de kinderen niet teleurstellen! Hoe goed Facebook ook is, het kan nooit tippen aan het papieren kaartje met nieuwjaarswensen. Een persoonlijk handgeschreven boodschap die wat lang op je kast blijft staan, vertellen de kracht van de moderne postduif. Met hart en ziel wordt gewerkt aan stiptheid en betrouwbaarheid. Voor zij die nog niet elektronisch factureren is de rode metalen brievenbus de start van geldstromen om uw rekening weer aan te vullen, en voor anderen om uw rekening te pluimen.

Zo'n belangrijk object, ostentatief aanwezig van op de Grote Markt tot in het kleinste dorp van ons land eist duurzaamheid zonder compromissen. De metalen brievenbussen hebben een geheel nieuw design en functionaliteit gekregen. De afgeronde vorm met beveiligde toegangsgleuf verlangt van de plaatbewerker bijzondere competenties en een state-of-the-art machinepark. MT Dottignies nam deze bijzondere taak op zich. De kasten worden laser gesneden en gelast; op zich al geen makkie voor de oppervlaktebehandeling die volgt, in eigen beheer, in eigen huis.

Aangezien de postbussen zowel in landelijk als agressief industrieel of zeeklimaat worden geplaatst, koos men voor een superdurable UV bestendig twee-laag systeem met sterke corrosieweerstand. De bouwstenen van het coatingsysteem daagden zowel ons als de lakker uit. Daar houden we van! Als voorbehandeling koos Bpost voor een chroomvrije voorbehandeling die minstens 1000 uur zoutneveltest haalt. De eerste laag polyesterpoedercoating biedt corrosie- en UV bescherming en is drager voor uitgesneden niet-verkleurende witte vlakken die het logo van Bpost vormen. De hechting tussen beide, ook na het uitharden van de topcoat is een conditio sine qua non. Daarvoor werd de receptuur van de basiscoating aangepast om dit mogelijk te maken. Na het inutieus kleven van de witte vlakken reinigt de oppervlaktebehandelaar de kasten opnieuw om dan af te lakken met een polyurethaan poedercoating die bijkomend als UV filter werkt voor de onderliggende lagen. Deze transparante topcoat bezorgt de graffiti-spuiter slechts een kort genot. Grensoverschrijdend en multidisciplinair werd ook een oplossing gezocht met natlak, maar poedercoating gaf de hoogste bescherming, krasvastheid en duurzaamheid voor de postbussen. Bpost paste hiervoor haar lastenboeken aan om zo tot het gewenste “hufterproof” resultaat te kunnen komen.

In het ruime aanbod van graffiti verwijderaars ging HaTwee ook op zoek naar het geschikte schoonmaakmiddel. Het viel ons op dat er toch producten op de markt zijn die zich zeker geen graffiti verwijdermiddel mogen noemen. Ook is niet elke polyurethaan een anti-graffiti coating, maar dat wisten wij wel. De geselecteerde coating is zonder reukhinder gemakkelijk verwerkbaar en combineert kleurstabiliteit van de witte ondergrond met uitstekende anti-graffiti weerstand na het afbakken.

We zijn trots op het resultaat, op de samenwerking tussen HaTwee, MT Dottignies en zijn opdrachtgever, op de uitvoering van de oppervlaktebehandelingen de kwaliteit van de toegepaste producten. Het was een start met een niet eerder geziene zoektocht naar werkbare combinaties, leveranciers en resultaat. Het afgewerkte product mag er zijn en zal jarenlang het straatbeeld van Koksijde tot in Eupen, van Hoogstraten tot in Virton sieren. Netjes afgestempelde postzegels glijden elke dag de nieuwe postbussen binnen. Zo zullen de mooie wenskaarten ten weer schitteren en facturen de economie aanzwengelen. Het is een mooi voorbeeld van jobcreatie in België. De zeldzaamste postzegels gaan we er met stoom uit de fluitketel weer afweken en stop ik in het verzamelboek van mijn vader.

Wenst u meer info over coatingsystemen voor zwaar belast milieu of heb je andere uitdagingen in gepoedercoat precisieplaatwerk, weet ons dan te vinden.

CONTACTEER MIJ

Hans Hooyberg
Zaakvoerder HaTwee
hhooyberg@hatwee.be
+32 51 63 74 20

VOLG MIJ

Deze website maakt gebruik van cookies om uw bezoek na te gaan. Door verder te surfen stemt u in met het gebruik hiervan. Meer informatie